مرغداری‌های آلوده به ویروس آنفلوانزای مرغی چگ...همزمان با شیوع آنفلوانزای مرغی، در صورت آلودگی یک واحد مرغداری به این ویروس، علاوه بر خود کانون آلوده، تمام واحدهای موجود تا شعاع ۳ کیلومتری معدوم می شوند.
ناکامی ایران در بازارهای صادراتی مرغدبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه میزان صادرات مرغ بسیار پایین‌تر از ظرفیت موجود است، گفت: دولت مرغ مازاد را ۶۴۰۰ تومان خریداری می‌کند که این نرخ، برای مرغداران به صرفه نیست.
سازمان دامپزشکی آنفلوانزای مرغی در دو مرغداری...سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه‌ای رسمی معدوم سازی دو واحد مرغداری در استان تهران را به دلیل مشاهده آنفلوانزای مرغی تایید کرد.
طرح ملی بررسی ۴۰ باقیمانده دارویی در محصولات ...رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ابتدای امسال ۴۰ نوع باقیمانده دارویی را با نمونه‌گیری از محصولات خام دامی از جمله شیر،‌ ماهی قزل آلا، گوشت و طیور آغاز کرده‌ایم.
اجرای طرح پاستوریزاسیون و عرضه شیر توسط تشکّل...مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور گفت: در حال اجرای طرح پاستوریزاسیون و فروش شیر از طریق تعاونی‌های دامداران و یا خود دامداران هستیم.
رئیس فدراسیونی که گاوداری می‌کند/ ورزشکاران ب...رئیس فدراسیون بسکتبال در کنار ورزش و مدیریت فدراسیون به کار گاوداری هم مشغول است و می‌گوید: ورزشکاران باید در کنار جهادگران در اردوهای جهادی به مردم محروم خدمت کنند.
راه های مدیریت استرس گرمایی در گاوهای شیریافزایش دمای هوا به بیش از 22 درجه سانتیگراد می تواند موجب تولید پایین تر از میزان معمول و تبعات مختلفی در گاوهای شیری شود.
مدیریت اقدامات بهداشتی در طول یک دوره پرورش گ...علاوه بر رعایت اصول استاندارد در احداث جایگاه که بایستی مناسب اهداف مورد نظر در تولید باشد، مدیریت بهداشت جایگاه و دام نیز اثر ویژه ای در حفظ سلامت گوسفند و بز و تولیدات آنها دارد.
کاهش بازده اقتصادی، افزایش هزینه و کاهش عملکر...عملکرد بره های پرواری تغذیه شده با جیره های غذایی حاوی علوفه هیدروپونیک، کاهش بازده اقتصادی، افزایش هزینه و کاهش عملکرد دام را در پی دارد.
شرایط استفاده و نگهداری گوشت قرمزمردم باید گوشت قرمز خود را از مراکز مجاز عرضه تهیه نموده و ممهور به مهر و برچسب بهداشتی دامپزشکی باشد.
بیوتکنولوژی کلید اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت...دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت دامپروری با کاربردهای مختلف بیوتکنولوژی میسر می شود.
بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگی...مدیر کل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه فصل بهار و تابستان زمان تکثیر و تزاید حشرات به خصوص عامل ناقل این بیماری یعنی کنه ها است، گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم است دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند نکات بهداشتی ضروری را رعایت کنند.
آرشیو خبر کد خبر: 3539     
رقابت سیاسی تأسیس دانشکده کشاورزی به کجا می رسد؛

تابلوی ورود ممنوع بازار کار برای فارغ التحصیلان کشاورزی

موج
در سال های اخیر یکی از اتفاقاتی که در کشور به وضوح قابل مشاهده است، توسعه ناهمگون علمی و دانشگاهی بوده که معلوم نیست هدف از این توسعه چه چیزی بوده است؛ زیرا ایجاد دانشگاه در روستاهای کشور در عین حال که می تواند سبب افزایش سطح فرهنگ و دانش جامعه شود، می تواند خساراتی نیز به دنبال داشته باشد.
تاریخ انتشار :۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر ساعت 14:50

 هر کشوری برای حفظ تمامیت ارزی و امنیت خود، اولین موضوعی را که باید مدنظر قرار دهد تأمین امنیت غذایی مردمانش است. ایران جزو کشورهایی است که از لحاظ علم و دانش کشاورزی چیزی کم ندارد و اما مشکل این است که مدیریت مناسب ندارد!

در سال های اخیر یکی از اتفاقاتی که در کشور به وضوح قابل مشاهده است، توسعه ناهمگون علمی و دانشگاهی بوده که معلوم نیست هدف از این توسعه چه چیزی بوده است؛ زیرا ایجاد دانشگاه در روستاهای کشور در عین حال که می تواند سبب افزایش سطح فرهنگ و دانش جامعه شود، می تواند خساراتی نیز به دنبال داشته باشد.
در سال های گذشته در هر کجا که زمین خالی وجود داشت با بنا کردن یک ساختمان 3 تا 4 طبقه، یک دانشگاه تاسیس کردیم تا به دنیا بگوییم که کشوری دانش بنیان بوده و هیچ چیز از دیگران کم نداریم.
در انجام این مهم هم احتمالا هند را الگوی خود قرار داده و فکر کردیم چون این کشور یک میلیارد نفری در هر کوچه و خیابان، یک دانشگاه یا کالج بنا کرده است؛ چرا ما نکنیم! اما یادمان رفت که سیستم آموزشی و اهداف هندی ها با کشور ما کاملا متفاوت است.
هندی ها به دنبال بالا بردن دانش مردم خود و به تبع آن صادر کردن دانش به جهان هستند و ما تنها به فکر گرفتن دانشجوی بیشتر برای دریافت شهریه هستیم؛ زیرا که اداره دانشگاه خرج دارد. هیچ فکر علمی در اجرای این سیاست وجود نداشت. تنها و تنها منافع مادی و معنوی در این خصوص برجسته است.
اما انتقادها به افزایش دانشگاه ها و پذیرش دانشجو برای این نیست که با علم و آموزس مخالفت می شود، بلکه برای این است که با انباشت علم در بین جوانان ایرانی بدون اینکه کاری برایشان مهیا باشد، مخالفت می شود.
به طور مثال؛ در رشته کشاورزی، که متأسفانه امروزه در هر دانشگاه حداقل 2 تا 3 گرایش آن در 3 مقطع از کاردانی تا ارشد، تدریس می شود، هدف از درس خواندن چیست؟ آیا مهندس کشاورزی را برای نشستن بر پشت فرمان تاکسی شهری مهیا می کنید؟ آیا مهندسان کشاورزی را برای بالا بردن ضریب تولید در بخش کشاورزی آموزش می دهید؟
آخر در بخشی که حتی وزیر آن، مدرک کشاورزی ندارد، این همه کارشناس و کارشناس ارشد، برای چه موضوعی نیاز داریم. در بخشی که به گفته متولیان با تجربه اش، هیچ زمین و آبی برای کشت و کار وجود ندارد، این همه مهندس بیکار برای چه تربیت می شوند؟
در سال های نه چندان دور به تمام فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، زمین به صورت اجاره به شرط تملیک یا فروش با مبالغ پایین و اقساط بلند مدت تحویل می شد، که البته عملا سال هاست که چنین اتفاقی دیگر نمی افتد! دلیل آن را که جویا شدیم در جواب گفتند زمینی وجود ندارد که آن را واگذار کنیم؟!
سجادی، معاون آب، خاک و صنایع وزارت کشاورزی، در واکنش به این سؤال خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: ما هیچ زمینی در کشور نداریم که امکانات برای کشت داشته باشد، اما؛ بی کار افتاده باشد!
البته وی این مطلب را نیز گفت که قرار است در آب های مرزی اقدامی انجام شود، که اگر تحقق پیدا کند، احتمالا می توانیم زمین عرضه کنیم!
این متولی بخش کشاورزی که به مانند سایر مسوولین این بخش گفت و گو با رسانه ها را تنها از نوع تصویری دوست دارد در ادامه بر این نکته تأکید کرد که: در حال حاضر هیچ زمین آماده ای نداریم که به افراد بدهیم.
البته چیز عجیبی نیست که رشته های حوزه غذا مورد بی مهری دولتی ها قرار گیرند؛ زیرا در آموزش عالی کشور چیزی که مهم است افزایش تعداد دانشجو برای بالا بردن شهریه است نه برای استفاده از دانش افراد!
در حوزه دامپزشکی نیز همین اتفاق افتاده است؛ یعنی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و ارشد هزاران هزار دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، علمی و کاربردی و خیلی خیلی آزاد (دانشگاه های خودگردان) مشغول به تحصیل هستند، اما؛ بعد از فراغت از تحصیل آقایان شغلی را انتخاب می کنند که با مدرکشان هیچ سنخیتی ندارد.
و در این بین هنوز هیچ مسوولی نمی داند که چرا این همه مدرک برای این رشته صادر می شود وقتی تنها مدرک دکترا حق کار و فعالیت دارد. 
البته گفتنی است که برای رفتن به مقطع دکترا نیز نمی توان مقطع به مقطع درس خواند؛ یعنی یا دکترای حرفه ای قبول می شوید و یا...!
در بخش کشاورزی اوضاع از این حیث کمی بدتر است؛ یعنی شما می توانید مقاطع مختلف را بخوانید و دکترا بگیرید، اما؛ به هر حال نه کاری وجود دارد و نه زمینی که بتوانید بر روی آن کشاورزی کنید.
متأسفانه نبود برنامه روشن برای بخش کشاورزی که نه مربوط به امسال، بلکه قدمتی 100 ساله دارد، در اواخر این قرن شمسی گریبان ایران را خواهد گرفت.
سالانه بیش از 1000 مهندس کشاورزی و تحصیلکرده دامپزشکی از هزاران دانشگاه دولتی و غیر دولتی فارغ التحصیل می شوند، اما؛ کاری برایشان وجود ندارد.
یکی از مشکلاتی که تنها در حوزه کشاورزی احساس می شود، نبود قوانین حمایتی از درس خوانده های این بخش است؛ یعنی شما تا زمانی که مهندس عمران و شهرسازی و معماری نباشید نمی توانید در بخش خانه سازی فعالیت کنید یا تا زمانی که داروساز نباشد نمی توانید داروخانه داشته باشید یا تا زمانی که مدرک خلبانی نداشته باشید نمی توانید کاپیتان هواپیمای مسافربری باشید، اما؛ اگر همه این ها نبودید، نگران نباشید؛ زیرا در بخش کشاورزی به تنها افرادی که اهمیت داده نمی شود، متخصصان بخش است و تازه اگر متخصص باشید به شما کار نمی دهند و متولیان این بخش عاشقانه غیر متخصص ها را دوست دارند.
از این رو نباید تعجب کرد که در تولید محصولات کشاورزی و باغی و دامی هر سال پس رفت کرده و به جای افزایش تولید با کاهش روبه رو می شویم.
کشاورزی تنها بخشی است که برای گرفتن مجوز فعالیت و کار در بخش های مختلف آن، تنها چیزی که نیاز ندارد، تخصص است!
یعنی اگر بی سواد بودی و پول یا رانتی برای گرفتن وام کم بهره کشاورزی داشتید، برای اینکه در این حوزه مشغول به فعالیت شوید، کفایت می کند.
حتی تشکیل نظام مهندسی کشاورزی هم نتوانست این حوزه را از این مشکلات که گرفتارش شده خارج کند.
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم از هر 10 فعال بخش کشاورزی تنها 1 نفر دارای تخصص و مدرک در حوزه کشاورزی است و 9 نفر دیگر یا پول دارند و یا...!
جالب ترین اظهار نظری که از سوی متولیان کشاورزی در زمینه کار و اشتغال شد را مشاور عالی وزیر کشاورزی در گفت و گو با موج ابراز داشت.
محمد شریعتمدار در پاسخ به سؤال خبرنگار موج در مورد اینکه چرا به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اهمیتی داده نمی شود و چرا زمین برای کار به ایشان نمی دهید؟ چنین پاسخ داد: آیا زمینی برای کشاورزی وجود دارد که واگذار شود، نمی دانم!
وی ادامه داد: باید ابتدا ببینیم که اساسا زمینی وجود دارد که هم آب داشته باشد و هم بی کار، بعدا فکر کنیم که چرا به فارع التحصیلان زمین نمی دهیم!
به هر حال خبرنگار خبرگزاری موج در این گفتمان متوجه نشد، که اولا زمین داریم و نمی دهیم؟ دوما چه کسی می داند که زمین داریم و نمی دهیم؟ سوما اساسا در ایران وقتی وزارت کشاورزی از اوضاع زمین های قابل کشتش خبر ندارد، پس چه کسی خبر دارد.
و در آخر این سؤال ما را کسی جواب دهد که چرا وقتی زمین برای کشاورزی نداریم، منابع آب محدود است، کار برای اشتغال مهندسان کشاورزی نداریم و اساسا برای فعالیت در این بخش تخصص نیاز نیست! چرا این همه دانشکده کشاورزی در کشور داریم؟!!!
 
محمد علی رفیعی 
اخبار مرتبط با این خبر


نام :  
پست الکترونیکی :    
نظر شما :  
کد امنیتی: