پایگاه خبری دامنا


جلوگیری از صادرات آب مجازی با مدیریت تجارت محصولات کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی بر مدیریت تجارت محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید محصولاتی که برای تولید آنها آب زیادی مصرف نشده صادر کنیم نه محصولاتی که برای تولید آن آب زیادی صرف شده است چراکه با این اقدام محصول صادر نمی‌کنیم بلکه آب گران‌بهای کشور را ناچیز می‌فروشیم.

 محمد قربانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: باید به سمت تولید محصولاتی برویم که آب‌اندوز باشند یا اگر این امکان وجود ندارد روش‌هایی را که به آب‌اندوزی می‌انجامد به کار بگیریم.

 
به گفته وی با توجه به شرایط تولید در مزارع کشور، امکان تغییر کشت به سمت محصولات آب‌اندوز در کوتاه مدت یا حتی میان مدت وجود ندارد؛ بنابراین اولویت باید استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای جلوگیری از هدررفت آب باشد.
 
قربانی با بیان اینکه در کشور ما آب به اندازه کافی وجود دارد که نیاز به مدیریت دارد، گفت: باید الگوهای کشت و سیاست‌های تجاری را تغییر دهیم.
 
این کارشناس کشاورزی با تاکید بر مدیریت صادرات و واردات محصولات کشاورزی افزود: باید محصولاتی همچون حبوبات را که در تولید آنها آب زیادی صرف نشده باشد صادر کنیم. از سوی دیگر به وارد کردن محصولاتی مانند هندوانه که نیاز به آب زیادی دارند بپردازیم. در واقع باید به اولویت سیاست‌گذاری در این بخش توجه کنیم.
 
وی تصریح کرد: اولویت‌بندی کشت محصولات کشاورزی از جمله مواردی است که جزو اولویت‌های برنامه پنجم توسعه است که طبق آن تولید محصولات در استان‌های مختلف اولویت‌بندی می‌شود.
 
به گفته این کارشناس کشاورزی در این برنامه تا حدودی به اولویت‌های کشت محصولات در هر استان توجه شده اما برنامه‌ریزی با اجرا فاصله زیادی دارد.
 
قربانی با اشاره به کم آبی و دوره‌های خشکسالی در ایران خاطر نشان کرد: در تولید و تجارت محصولات کشاورزی باید به نوع محصول و میزان مصرف آب توجه کنیم؛ به طور مثال تولید هر کیلوگرم هندوانه یا گوشت قرمز به هزار متر مکعب آب نیاز دارد. در ادبیات تجارت مجازی به اصطلاح گفته می‌شود که با صادرات هندوانه آب صادر می‌کنیم نه هندوانه بنابراین برای کشور ما که کم آب محسوب می‌شود می‌توان به جای تولید این محصولات در داخل آنها را وارد کرد.
 
وی موضوع دیگری که باید درخصوص تامین غذایی به آن توجه کرد، برنامه ریزی، مدیریت و سیاست گذاری در پس انداز آب عنوان و تاکید کرد: می‌توان با روش‌هایی همچون احیای قنوات، ایجاد سدهای زیرسطح، آموزش مدیریت آبیاری، بازار آب و ... منابع محدود آبی را مدیریت کرد.
 
قربانی درخصوص بازار آب توضیح داد: می‌توان با اعمال راهکارهایی آب را ذخیر کرد و آن را به کشاورزانی که نیاز به آب دارند فروخت؛ در واقع نوعی بانک آب شکل بگیرد که واسطه‌گری آب را در سطح مزارع مدیریت کند.
 
این کارشناس کشاورزی گفت: در حال حاضر در همه جای دنیا با توجه به شرایط خاصی که کشورها با آن روبرو هستند و تحریم‌هایی که بعضا اعمال می‌شود بحث تولید استراتژیک اهمیت زیادی دارد.
منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۲ جمعه ۴ بهمن
کدخبر:2203منبع:ایسناتاریخ انتشار:۱۳۹۲ چهارم بهمنلینک خبر: http://www.damna.ir/Pages/News-2203.aspx