دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان غذا و کشاورزی
استفاده از ضایعات و پسماند برای تولید خوراک دام

به گزارش دامنا(پایگاه خبری دامپروری ایران) سرپرست دبیری ستاد اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، در نشست «دستاوردهای یکساله و برنامههای پیشروی ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان غذا و کشاورزی» گفت:یکی از بزرگترین چالشهای کشور خوراک دام است که بخش عمدهای از واردات را شامل میشود؛ بهویژه کنجاله سویا و ذرت که رقم ارزی بالایی دارند. در این حوزه، دو راهبرد اصلی دنبال شد: نخست، تنوعبخشی به جیره خوراک دام از طریق ورود محصولات بومی قابل تولید در داخل کشور و دوم، بهرهگیری از مکملها و تبدیل ضایعات و پسماندهای قابل مصرف به خوراک دام بود.
جوادی با اشاره به حجم بالای واردات فناورانه در حوزه کشاورزی اظهار داشت: تلاش کرده ایم تا سهم واردات را در حوزههایی همچون نهادههای دامی، تجهیزات و ماشین آلات، دارو، واکسن و محصولات فناورانه کاهش دهیم و موفق شدیم در شاخص حضور فناورانه ۲۰ درصد مستقل شویم.
وی افزود:در بخش تولید، بخشی از تمرکز ما بر ظرفیتهای مغفول کشور بوده است. نمونه آن طرح استفاده از ضایعات و پسماند برای تولید خوراک دام است که وابستگی بالایی به واردات دارد. این طرح در آذربایجان شرقی و غربی اجرا شده و اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پس از تکمیل به زنجیره تأمین خوراک دام کشور افزوده خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان غذا و کشاورزی افزود: در همین حوزه، دستگاه «میکرونایزر» برای تبدیل غلات و ضایعات به خوراک دام در مشهد تکمیل و به بازار عرضه شده است. این دستگاه با خرد کردن و فرآوری غلات، قابلیت هضم و راندمان تغذیه دام و طیور را بهبود میبخشد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0