دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

پویایی بانک ژن عامل به روز شدن و درآمدزایی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور

 

رئیس بانک ژن موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار داشت: پویایی بانک ژن عامل به روز شدن و درآمدزایی موسسه خواهد شد.

 

به گزارش دامنا (پایگاه خبری دامپروری ایران) از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، جلسه شورای پژوهشی موسسه با حضور دکتر اسماعیل خانیان رئیس موسسه، دکتر بناءبازی معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته، روسای بخش های علوم دامی، دکتر شاکری مدیر امور پژوهشی و شماری از مدیران در تاریخ 30 فروردین 1400 به شکل وبینار در موسسه تحقیقات علوم دامی برگزار شد.

 

 در این جلسه دکتر اسدی رئیس بانک ژن موسسه در خصوص پیش‌نویس موافقتنامه تبادل نمونه های ژنتیکی نکاتی را بیان کرد. ایشان یادآور شد بانک ژن موسسه دارای ذخایر ارزشمندی است که نگهداری آن برای موسسه دارای هزینه هایی است.

 وی افزود برای برخی نمونه ها از سوی مراکز علمی و دانشگاهها درخواست هایی داریم که از این پس بر اساس دستورالعمل آماده شده قرار است نقل و انتقال نمونه های درخواستی از بانک ژن یا بانک دی ان ای صورت گیرد. ایشان یادآور شد پویایی بانک ژن موجب بروز شدن و درآمدزایی خواهد شد. در بانک ژن، برای برخی از نژادها مانند گوسفند سنجابی بیش از ۳۰۰ نمونه دی ان ای داریم. نژادها مشخص هستند و با توجه به مقدار و تاریخ دی ان ای اولویت بندی می کنیم و برای متقاضیان به فروش می گذاریم.

 وی یادآور شد: بر مبنای تعرفه برای استخراج، شاخص تعریف می کنیم. برای مثال نمونه گرفتن از زنبور عسل بسیار دشوار است در نتیجه نمونه قیمت زنبور عسل با نمونه دام متفاوت است.

 دکتر اسدی در خصوص نمونه های کمیاب استراتژیک تاکید کرد: ما در بانک ژن یکسری ذخایر ژنتیکی داریم مانند شتر دوکوهانه یا مرغ خزک که استراتژیک و در حال انقراض هستند که شرایط و وضعیت مشخصی دارند. ولی دیگر نمونه ها مشکلی ندارند و استراتژیک یا در حال انقراض نمی باشند و مشکلی از نظر تنوع زیستی نداریم. نمونه‌هایی که اضافه هستند می تواند در اختیار متقاضیان قرار گیرد. ایشان در مورد خروج برخی نمونه های دامی توسط افراد از کشور یادآور شد ما به عنوان بانک ژن دامی تاکنون انفعالی برخورد کرده‌ایم. اگر اهمیت موضوع درج شود و حضور موسسه در این موضوع پررنگ و پر قدرت باشد برای خروج نمونه های دامی باید از بانک دی ان ای دامی موسسه مجوز گرفته شود.

 در ادامه جلسه درخصوص بانک ژن نظرات متفاوت و گوناگونی مطرح شد.

 در این خصوص دکتر لطف اللهیان مدیر مجموعه آزمایشگاه های موسسه در مورد حساسیت موضوع پیشنهاد داد بخش ژنتیک و اصلاح نژاد متولی بانک ژن شود. در همین زمینه دکتر اسماعیل خانیان خاطر نشان کرد، برای بانک ژن آیین‌نامه‌ای تدوین شود. ایشان معاونت پژوهشی یا آزمایشگاه را برای این منظور پیشنهاد داد.

 در ادامه جلسه دکتر جوانروح رئیس بخش ژنتیک و اصلاح نژاد به بیان نکاتی در خصوص بانک ژن پرداخت و افزود برای تحویل نمونه های در حال انقراض باید شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود. اگر به عنوان بانک ژن جامعه عمل کنیم باید کمبود نمونه‌ها را برطرف کنیم. برای پویا بودن، بانک ژن باید دارای سیستم نرم‌افزاری یا سامانه باشد و ارزیابی سالیانه روی نمونه ها انجام شود.

 در ادامه دکتر بناءبازی درخصوص بانک ژن نکاتی را یادآور شد و افزود: تبادل نمونه ها مشکلی ندارد. برای این موضوع باید آیین‌نامه‌ای نگاشته شود و در آن لیست نمونه ها، تعرفه ها، طبقه بندی نمونه، ارسال به خارج از کشور و بحث اهمیت منابع استراتژیک و تبادل با دیگر بانک های ژن قید شود.

 در ادامه جلسه مواردی در خصوص برنامه‌ریزی برای پذیرش پروژه های تحقیقاتی در سال جاری مطابق با برنامه اعلامی بخش ها در حل مشکلات بخش ذیربط، برنامه بخش ها در خصوص انعقاد توافقنامه با اعضای هیات علمی و گزارش تحقیقاتی در خصوص برنامه ریزی برای نیروهای بخش در ستاد و استانها از سوی دکتر شاکری مدیر امور پژوهشی مطرح شد و از سوی حاضران به بحث و بررسی گذاشته شد.

دکتر آقاشاهی در خصوص موارد مطرح شده یادآور شد، نقاط اثرگذار هر بخش این است که در تعامل با موسسات دیگر وارد کار شوند و هم افزایی و خردجمعی در نظر گرفته شود. مهم حرکت کردن در این مسیر است. وظیفه بخش با همکاری و هماهنگی تمامی اعضا معنا پیدا می‌کند.

 ایشان در ادامه به بحث ثبت رقم با نظر موسسه اشاره کرد و این موضوع را یکی از موفقیت های بسیار مهم برای موسسه برشمرد.

در ادامه  دکتر اسماعیل خانیان ضمن سخنانی خاطرنشان کرد: سیستم بخش ها به گونه ای شده است که نیروهای استانی نیز جزء بخش ها محسوب می شوند. شورای فنی بخش با حضور نیروهای استانی، تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های پژوهشی و ترویجی را انجام می‌دهند. در این راستا برنامه‌های موسسه باید جایگزین تصمیم‌های مراکز شود. ایشان تاکید کرد هدف گذاری ما رشد اقتصادی است. پروژه ها در راستای حل مشکلات جامعه دامپرور باید تدوین شود. هدف‌گذاری همه ما برای اجرای مسئولیت‌های ما این است که به رشد اقتصادی دست یابیم.

 در ادامه جلسه دکتر جوانروح یادآور شد: با برنامه‌ای که تعریف شده همه همکاران ستادی و استانی می توانند در پروژه ها شرکت کنند. چند طرح جامع برای هر بخش تعریف شود و به استان‌ها ابلاغ شود. به این شکل می‌توان جهت‌گیری درستی برای اصلاح نژاد کشور تدوین کرد.

 در ادامه این جلسه دکتر طهماسبی رئیس بخش زنبورعسل ضمن سخنانی خاطرنشان کرد، در هیات امنای سازمان موضوعاتی مطرح شده و نگرش آنها بر این است که بخش های تحقیقاتی موسسه بر اساس”علوم” تقسیم بندی شده اند که اکنون بر اساس نیاز کشور و مشکلات موجود با توجه به اهمیت امنیت غذایی کشور باید تغییرات ساختاری در تقسیم بندی و معماری موسسه صورت گیرد. برای نمونه برای گوسفند و طیور باید بخش‌های جداگانه در نظر گرفته شود.

در خصوص معماری جدید موسسه از سوی سازمان، دکتر اسماعیل خانیان  نکاتی را یادآور شد و افزود: تقسیم‌بندی های جدیدی مطرح شده که باید با همفکری یکدیگر به نتیجه نهایی برسیم. رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان یادآور شد، توسعه و پیشرفت بر اساس تعقل و تفکر و تبادل اندیشه صورت می‌گیرد. با بررسی مشکلات می‌توان به راهکارهایی برای حل آن ها دست یافت. اگر ما برای خود برنامه‌ریزی نکنیم این فرصت را به دیگران می دهیم که برای ما برنامه ریزی انجام دهند.

 
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی