دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

برنامه معاونت علمی برای حمایت از طرح‌های پرورش ماهی در قفس

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اهمیت توسعه فناوری‌های حوزه آب شیرین کن‌ها را در حد توسعه فناوری‌های نفتی دانست و گفت: پروژه شیرین سازی که در بوشهر اجرایی شده است، در دنیا بی نظیر است.
 
به گزارش ایسنا سورنا ستاری در مراسم رونمایی از طرح‌های فناورانه حوزه آب توسعه این فناوری‌ها را ضروری دانست و افزود: ایران داری ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری است؛ از رو نیاز داریم تا با کمک محققان هم فناوری‌هایی را در حوزه‌های کاهش مصرف و هم شناسایی منابع جدید آبی در کشور توسعه دهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در حوزه آب فناوری‌های بسیاری نفوذ کرده است و ایران کمی عقب مانده است، ادامه داد: ایران به لحاظ آب و هوایی و شرایط جغرافیایی با اکوسیستم خاصی مواجه است، ضمن آنکه دارای ظرفیت‌های زیادی در این زمینه هستیم.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دسترسی ایران به دریای خزر در شمال کشور و سواحل آبی در بخش‌های جنوبی کشور را از مزیت‌های ایران نام برد و ادامه داد: ولی هیچ گاه از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
 
وی یکی از اقدامات قابل تقدیر محققان را در حوزه شیرین سازی آب دانست و یادآور شد: ماموریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این نیست که کارهای روتین دنیا را در کشور پیاده سازی کند، بلکه باید بر اساس نیازهای کشور، راهکارهای فناورانه بومی ارائه دهد.
 
ستاری، اهمیت اجرای پروژه شیرین سازی در بوشهر از سوی یکی از شرکت های دانش بنیان  را به اندازه توسعه فناوری‌های نفتی دانست و خاطر نشان کرد: این طرح که با همکاری وزارت نیرو اجرایی شد، در دنیا نظیر ندارد. این طرح با هزینه کمتر اجرایی شد و هر چند که برخی محدودیت‌ها در آن مشاهده می شود، ولی باید از مزایای آن بهره برداری کامل شود.
 
ستاری با اشاره به روند جهانی که سرریز فناوری‌های نظامی وارد بخش خصوصی می‌شود، اظهار کرد: ولی در ایران سرریز فناوری‌های بخش خصوصی در حوزه‌هایی چون ICT و بیو وارد حوزه‌های نظامی شده است.
 
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت توسعه شیلات گفت: در این حوزه دیر شروع کردیم و عقب ماندگی‌هایی داریم، ولی با وزارت جهاد کشاورزی در همکاری به منظور جبران این عقب ماندگی‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به توسعه پرورش ماهی در قفس در کشور گفت: این حوزه دارای زنجیره از پرورش بچه ماهی تا ایجاد سامانه‌هایی برای پرورش ماهی در میان دریا است و توسعه فناوری‌های این زنجیره جزو برنامه‌های جدی ما است.
 
به گفته وی ایجاد فضای پرورش ماهی از موضوعات جدی است که کشور عقب ماندگی‌هایی دارد، از این رو این موضوع در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می‌شود.
 
ستاری با تاکیدبر اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه کم است، از حمایت این معاونت برای حمایت از شرکت‌های این حوزه در راستای تامین زنجیره پرورش ماهی در قفس خبر داد.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی