دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

فروش دامهای مادر و مولد تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فروش دامهای مادر و مولد در استان مرکزی و سایر مناطق کشور ادامه پیدا کند بزودی با مشکل جدی در تامین گوشت قرمز و دام مواجه خواهیم شد.
 
علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با کمبود بارش‌ها در سال اخیر و قطعی شدن خشکسالی در کشور یکی از مشاغلی که با مشکل و بحران جدی مواجه شدند دامداران هستند این رسته شغلی امسال بر عکس سال گذشته با مشکل جدی در تأمین علوفه مواجه هستند زیرا اکثر مراتع کشور دچار خشکسالی شده‌اند و تأمین علوفه برای دام‌ها بسیار گران تمام می‌شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به کمبود علوفه برای تغذیه دادم، دامداران کشور در دامداری و نگهداری دام خود تجدید نظر کردند و باعث شده بسیاری از دامداران به تقلیل دام‌های خود بویژه دام‌های مادر پرداخته و یا اقدام به فروش تمامی دام‌های خود کنند که این امر زنگ خطر جدی در تأمین دام و گوشت قرمز کشور است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای پیشگیری و مقابله با این تهدید جلساتی را با حضور صاحب نظران برگزار کرد ولی منتج به راهکار و اقدامی نشد و به موازات آن هفته گذشته کمیسیون کشاورزی، منابع آب و محیط زیست با حضور مسئولین مرتبط در حوزه‌های تأمین نیازمندی‌ها در بخش کشاورزی، زراعت و همچنین منابع آبی جلسه‌ای برگزار شد که منجر به جمع بندی مباحث و ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات به دولت شد.
 
علوفه هیدروپونیک مشکل دامداران را موقتی حل می‌کند
 
نظری در ادامه گفت: یکی از محورهایی که بنده شخصاً در کمیسیون پیشنهاد دادم و فکر می‌کنم به صورت فوری و فوتی در مواجه با این قضیه به نتیجه برسد و این تهدید را تا مقطعی در کشور حداقل رفع کند تولید «علوفه هیدروپونیک» توسط خود تولید کنندگان دام و دامداران است. این امر در فضای کوچک ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مربع قابل اجرا است و دامداران با روش‌های هیدروپونیک علوفه با ارزش غذایی بسیار بالا را برای دام خودشان با هزینه بسیار نازل تهیه می‌کنند ضمن اینکه با مصرف آب، برق خیلی کم و هم چنین مواد اولیه این علوفه قابل تولید در حجم انبوه است و ارزش غذایی بالایی هم برای دام‌ها دارد.
 
وی ادامه داد: تولید این علوفه هزینه ناچیزی خواهد داشت و زیر ساخت‌های خیلی گسترده‌ای را نیاز ندارد از طرفی به‌صورت فوری هم می‌تواند در بازه زمانی ۱۰ روزه به نتیجه برسد یعنی تولید این علوفه با این روشی که توسط قرارگاه بسیج سازندگی در کشور در مناطق مختلف کشور تجربه شده است و می‌تواند تا ۷۰ درصد علوفه تر مورد نیاز دام‌ها را تهیه کند و نهایت دامداران ۳۰ درصد دیگر باید به دنبال علوفه خشک بگردند.
 
عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بتوانیم با این روش ۷۰ درصد علوفه مورد نیاز را در یک فضای بسیار محدود با سرعت زمانی بسیار بالا تولید کنیم، آن وقت توانسته‌ایم از فروش دام‌ها هم از دام‌های سبک و سنگین و حتی دام‌های مادر و مولد گره گشایی کنیم و تولید کنندگان را از ورطه نابودی نجات دهیم.
 
نظری با اشاره به تبعات ناگوار فروش دام‌های مادر در کشور گفت: طبیعی است هر سال به اندازه نیاز کشور بلکه بیشتر از نیاز کشور ما تولید گوشت قرمز داشتیم ولی این روند فروش اگر به همین روش ادامه داشته باشد در سال آتی اساساً هم اگر کشور در شرایط ترسالی باشد ولی باز به واسطه فقدان دام‌های مادر، کشور به شدت دچار آسیب جدی و کمبود گوشت قرمز می‌شود.
 
وی ادامه داد: امسال ما با یک مشکل مواجه هستیم سال آینده با مشکل جدی تر مواجه خواهیم بود وقتی دام‌های مولد و مادر در اختیار نباشد عملاً این چرخه دچار آسیب جدی می‌شود که ترمیم و بازگردان آن به یک سیکل طبیعی قطعاً زمان بر خواهد بود و تبعات سنگینی برای کشور خواهد داشت.
 
حرف دولت بسیار و عملش بسیار کم و ناچیز است
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ضعیف قلمداد کردن عملکرد دولت برای جلوگیری از فروش بی رویه دام‌ها گفت: بی پرده می گویم در این مدت یک سال که ما در مجلس یازدهم با دولت دوازدهم کار کرده‌ایم و دولت هم به ماه‌های پایانی خودش رسیده است حرف بسیار و عمل بسیار کم و ناچیز بوده است و بارها بنده در جلسه مطرح کرده‌ام که ای کاش مسئولین این حرف‌ها که در جلسات می‌زدند یک بار حداقل آنها را پیاده سازی می‌کردند و حداقل ما شاهد حل بخشی کوچکی از مشکلات بودیم که بتوانیم عنوان کنیم دولت دوازدهم موفق شد با برگزاری جلسات متعدد مشکل گوشت مرغ را حل کند، موفق شد مشکل تخم مرغ را حل کند موفق شدند مشکل روغن نباتی، نهاده‌ها و غیره را حل کند.
 
نظری در پایان هشدار داد: استان مرکزی از لحاظ فروش دام در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد بنده گزارش‌هایی که دارم دام‌هایی که از میدان دام به شهرهای مختلف برای کشتار می‌فرستند این یک هشدار بسیار خطرناکی است که اگر با همین دست فرمان و با همین روش این قصه در استان مرکزی ادامه پیدا کند با مشکل جدی در تأمین گوشت قرمز مواجه خواهد بود و استان مرکزی سال آینده با مشکلات جدی تر و ناگوارتر در بحث تولید دام سبک و تأمین گوشت منطقه مواجه خواهد بود.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی