دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

تولید سیلاژ خوراک کامل دام بر پایه تفاله مرکبات و کاه همراه با مکمل های غذایی

سیلاژ خوراک کامل دام بر پایه تفاله مرکبات و کاه همراه با مکمل های غذایی توسط محققین موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با همکاری شرکت زردام بارنگ بابل تولید شد. 
به گزارش پایگاه خبری دامپروری ایران (دامنا) ، طرح تهیه خوراک کامل سیلاژ تفاله مرکبات و استفاده از آن در تغذیه دام توسط آقای هاشمی از شرکت زردام بارنگ بابل و پژوهشگران موسسه تحقیقات علوم دامی آقایان دکتر حسن فضایلی و دکتر نادر پاپی و همکاری شرکت زردام بارنگ بابل در شهرستان بابل و ایستگاه تحقیقات گاودشت به اجرا درآمد.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور: محدودیت منابع خوراک دام، نوسان قیمت در خرید نهاده های دامی، و عدم امکان تهیه جیره های غذایی کامل متناسب با نیازهای غذایی دام ها، مشکل اغلب دامداران می باشد که تاثیر مستقیم بر بازده فعالیت واحدهای دامداری می¬ گذارد. از جمله راهکارهای که می ¬تواند به کاهش معضلات مذکور کمک نماید، تولید خوراک کامل بر پایه استفاده بهینه از پس¬ماندهای کشاورزی است. 
در این راستا محققین موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با همکاری شرکت زردام بارنگ بابل طی پژوهش ها و تجربیات آزمایشگاهی و میدانی انجام دادند موفق به تهیه سیلاژ خوراک کامل بر پایه تفاله پرتقال و کاه شدند.
دکتر پاپی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در این خصوص گفت: 
سالانه حدود 20 میلیون تن انواع میوه در کشور تولید می شود که حدود 3 ميليون تن آن پرتقال است و استان مازندران با سهم 59 درصدي، در رتبه نخست توليدكنندگان پرتقال كشور قرار دارد. 
بخش اصلی پرتقال تولیدی در کشور به¬ صورت تازه خوری مورد استفاده انسان قرار می گیرد. با این حال از این مقدار تولید، حدود 100 هزار تن به صنایع تبدیلی که محصول اصلی آنها آب میوه و کنسانتره است وارد می شود. بیش از  نیمی از این مقدار نیز به عنوان پسماند یا تفاله از خط تولید خارج شده که حدود 65-60 درصد آن پوست، 35-30 درصد تفاله و تا 10 درصد آن را دانه تشکیل می دهد.
دکتر پاپی افزود: تفاله پرتقال یک فرآورده فرعی با ارزش انرژی زایی بالا بوده که می تواند به عنوان جایگزین بخشی از غلات وارد جیره دام شود. اگرچه این فرآورده به شکل تازه در تغذیه نشخوارکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد اما فصلی بودن تولید، پایین بودن درصد ماده خشک (15-10 درصد)، فسادپذیری سریع و زیاد، کاهش مواد مغذی محلول با خروج از طریق پساب، مشکل حمل و نقل و مشکلات زیست محیطی امکان استفاده از این مواد را به صورت تازه برای دام های نشخوارکننده محدود نموده است. 
بنابراین برای حل این معضل لازم است از راهکارهای دیگری استفاده نمود که یکی از این راهکارهای مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق شمالی کشور، ذخیره سازی بلندمدت آن با روش سیلوکردن می ¬باشد. 
ایشان افزود: از آنجا که رطوبت لازم برای سیلو کردن علوفه و مواد خوراکی 70-65 درصد است و تفاله مرکبات تازه دارای 90-85 درصد رطوبت می باشد، افزودن مواد جاذب رطوبت مثل کاه گندم می تواند سبب افزایش کیفیت سیلاژ تولیدی گردد. علاوه بر آن با افزودن مواد متراکم مانند بلغور غلات، سبوس و مکمل ها غذایی (متناسب با نیاز دام ها) می توان سیلاژ خوراک کامل تهیه نمود. 
تولید خوراک کامل سیلو شده با استفاده از تفاله پرتقال، به¬ صورت بسته ای قابل حمل، توسط شرکت زردام بارنگ بابل از سال 1398 آغاز شد و به صورت کوپه ای نیز در ایستگاه تحقیقات گاودشت شروع شد و مصرف آن در تغذیه دام نیزدر دامداری های روستایی و نیز در گله گوسفند ایستگاه گاودشت طی چندین ماه تجربه شد.  
دکتر پاپی در خصوص میزان تولیدات مشابه کشور یادآور شد: در خصوص کاربرد سیلاژ تفاله مرکبات در تغذیه دام طرح های زیادی صورت گرفته اما خوراک کامل سیلاژ تفاله مرکبات موضوع جدید همراه با نوآوری است
 
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی