دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

نهادهای دامی فقط گران نشده بلکه نایاب هم هست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حالی که کشور، موج دوم شیوع ویروس کرونا را آغاز کرده است و تامین داخلی مواد غذایی باید در اولویت قرار بگیرد، اما می بینیم ثبت سفارش واردات نهاده های دامی متوقف شده و از طرف دیگر تخصیص ارز دولتی برای واردات این کالا ها نیز متوقف شده است.
 
حدود دو ماه پیش بود که به دلیل بسته بودن مرزهای کشور و عدم صادرات گوشت مرغ ، خیلی از مزارع جوجه یک روزه، به دلیل عدم تقاضا جوجه های یک روزه را معدوم کردند و اگرچه در آن زمان با واکنش بسیاری از مسئولان همراه شد، اما در ادامه تدبیری برای متعادل سازی بازار نیاندیشیدند و امروز می بینیم علاوه بر اینکه قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا کرده، تولید هم کاهش یافته است و از آنجایی که ماه محرم و برگزاری نذورات را در پیش رو داریم ممکن است ادامه این کاهش تولید تبعاتی را برای مصرف مواد غذایی مردم به همراه داشته باشد.
 
افزایش قیمت بیش از پنج درصدی برخی اقلام در دوران کرونا
 
رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد تولید مرغ در کشور کاهش یافته است، گفت: در شرایط کنونی تولید مرغ به مرز ۱۰۰ میلیون تن رسیده در شرایطی که قبلا به ۱۳۰ میلیون تن تولید می‌رسید.
 
یوسف خانی با بیان اینکه روند کاهش تولید مرغ ممکن است ادامه پیدا کند، افزود: به دلیل اینکه قیمت نهاده ها بالا رفته است بسیاری از مرغدارها از جوجه ریزی خودداری کرده اند، به همین دلیل تولید کاهش یافته و احتمال اینکه شرایط وخیم تر هم بشود وجود دارد.
 
او با انتقاد از اینکه دولت اقدامات جزئی برای تامین نهاده های دامی انجام داده است، تصریح کرد: سویا قبلا با قیمت حدود ۲ هزار تومان به مرغدارها تحویل داده می شد و امروز به قیمت ۷۸۰۰ تومان رسیده که به سختی هم در بازار پیدا می شود، زیرا از یک سو ثبت سفارش ها محدود شده و از سوی دیگر قیمت ارز بالا رفته و محصولات وارداتی به شدت گران شده اند.
 
رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با اشاره به اینکه نرخی که برای گوشت مرغ در مرغداری در نظر گرفته شده ۱۰ هزار تومان است که بسیار پایین تر از قیمت تمام شده است، گفت: در شرایطی که هزینه هر کیلو گوشت مرغ برای مرغدارها ۱۲۵۰۰ تومان تمام می شود قیمت تعیین شده بسیار پایین است.
 
او افزود: دولت قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار را ۱۵۷۰۰ تومان تعیین کرده اما در بازار می بینیم که با قیمت های ۱۷ و ۱۸ هزار تومان عرضه می شود.
 
یوسف خانی با تاکید بر اینکه محدودیت تامین نهاده ها بیشتر به دلیل مشکلات ارزی است و کرونا تاثیری بر واردات نهاده ها نداشته، اظهار کرد: اگر در شرایط کنونی فکری برای رفع این مشکل نشود، به طور قطع باز هم تولید مرغ کاهش می یابد و در آن صورت حتی اگر صادرات مرغ هم متوقف شود بازهم قیمت گران خواهد ماند، زیرا عرضه داخلی با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد و مرغدارها ترجیح می دهند تولید خود را کاهش دهند.
 
او با اشاره به اینکه مرز شلمچه عراق بازگشایی شده است، گفت: هم اکنون صادرات گوشت مرغ به کشورهای همسایه انجام می شود، اما احتمال اینکه در آینده متوقف شود نیز هست.
 
رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران درباره تاثیر توقف صادرات تخم مرغ بر بازار گوشت مرغ گفت: در حال حاضر صادرات تخم مرغ متوقف شد و این اقدام قیمت این محصول را در بازار کاهش داد و تاثیر کمی نیز بر قیمت گوشت مرغ داشته است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر ۳۰ درصد تولید مرغ در کشور کاهش یافته است، و ۱۳۰ میلیون تن تولید به مرز ۱۰۰ میلیون تن رسیده و رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران معتقد است در شرایط کنونی اگر فکری برای رفع این مشکل نشود، به طور قطع باز هم تولید مرغ کاهش می یابد و در آن صورت حتی اگر صادرات مرغ هم متوقف شود باز هم قیمت گران خواهد ماند، زیرا عرضه داخلی با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد و مرغدارها ترجیح می دهند تولید خود را کاهش دهند.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی