دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

خرید تضمینی یک میلیون راس دام عشایر کشور در سال جاری

رئیس سازمان امور عشایر کشور، از خرید تضمینی یک میلیون راس دام سبک عشایر کشور برای
اولین بار در سال جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دامپروری ایران (دامنا) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، شاهپور علائی‌مقدم در نشست بررسی مسائل و مشکلات عشایر استان اظهار کرد: با واگذاری اختیارات شورای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار دام سبک عشایر امسال به صورت تضمینی توسط دولت خریداری می‌شود.
 
وی با بیان این که عشایر با وجود جمعیت کم نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی و خودکفایی در کشور دارند، افزود: با خرید تضمینی یک میلیون راس دام سبک عشایر به ازای کیلویی ۴۵ هزار تومان و به ازای هر کیلو دام زنده ۳ کیلوگرم نهاده دولتی تعیین شده است که با اجرای آن دلالان و واسطه ها حذف می‌شود.
 
رئیس سازمان امور عشایر با بیان این که جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایری، از ۸۸۰ هزار تن نیاز گوشت قرمز کشور ۲۰۰ هزار تن را تامین و روانه بازار می‌کنند، ادامه داد: هر یک نفر جمعیت عشایر نیاز گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تامین می کند که نشان دهنده نقش مهم عشایر در تامین امنیت غذایی کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور ۳۴ میلیون هکتار در دست عشایر کشور است، گفت: این امر ضرورت توجه دولت و مجلس به تسهیل و رفع موانع و مشکلات پیش روی عشایر کشور را دوچندان می کند.
 
این مقام مسئول از اختصاص سه هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به جمعیت عشایری کشور خبر داد و گفت: این بودجه ظرفیت‌های قانونی خوبی برای توسعه پایدار در این بخش ایجاد کرده و این بودجه در بخش های تامین آب شرب، ایل‌راه‌ها، فعالیت‌های عمرانی، مدرسه‌سازی و ... هزینه می‌شود.
 
علائی‌مقدم همچنین با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به بحث مدرسه‌سازی در بخش عشایری کشور عنوان کرد: با اختصاص این بودجه در بحث مدرسه‌سازی، ارتقای وضعیت فیزیکی مدارس، سیستم‌های بهداشتی و گرمایشی مدارس عشایری کشور صرف می‌شود.
 
وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و خشکسالی اخیر کشور افزود: متاسفانه امسال شاهد کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها و تاثیر مهم این کاهش و خشکسالی در جمعیت عشایری کشور خواهیم بود که این امر موجب کاهش تولید علوفه مرتعی خواهد شد.
 
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه در ۳۴ میلیون هکتار مرتع در دست عشایر کشور سالانه ۷ میلیون تن علوفه مرتعی تولید می‌شود، اضافه کرد: با کاهش بارندگی‌های سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۱.۶ میلیون تن کاهش در بخش تولید علوفه مرتعی باشیم که این موضوع ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش خسارت وارد می‌کند.
 
علائی‌مقدم از اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات از محل اعتبارات مدیریت بحران به بخش عشایری کشور خبر داد و افزود: این تسهیلات در قالب وام‌های کم بهره برای جبران خسارات بخش عشایری در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.
 
وی از آذربایجان غربی به عنوان سومین استان عشایری و قطب تولید برخی محصولات عشایری نام برد و گفت: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای زنجیره تولید گوشت قرمز، خودکفایی و کاهش اثرات خشکسالی به جمعیت عشایری آذربایجان غربی اختصاص می‌یابد.
 
۵۰۰ میلیارد تومان برای تقویت آموزش و پرورش عشایر اختصاص یافت
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون عشایری نیز در این مراسم از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت آموزش و پرورش بخش عشایری کشور خبر داد و گفت: با اختصاص این بودجه تحول خوبی در بخش مدرسه‌سازی و نیز تقویت آموزش و پرورش در جمعیت عشایری ایجاد می‌شود.
 
علی کریمی فیروزجایی با ابراز نگرانی از تاثیرات منفی خشکسالی‌های اخیر بر جمعیت عشایری کشور، عنوان کرد: دغدغه مجلس یازدهم تلاش برای رفع موانع تولید، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و نیز مشکلات جمعیت عشایری کشور است که این سفرها برای بررسی بهتر و ارائه راهکارهایی برای کاهش این خسارات در حال انجام است.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی