دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

آموزش‌‌ دامپروری و کشاورزی نوین‌ در مناطق محروم توسط بنیاد

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در راستای اشتغال‌زایی در مناطق محروم، برگزاری کلاس‌های آموزشی نوین در حوزه کشاورزی و دامپروری و انتقال دانش را دنبال می‌کنیم، گفت: از اهداف بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی امنیت غذایی و اشتغال پایدار است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عظیم رجایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: سهم کشاورزی در تولید کشور 7 درصد و در اشتغال 17 درصد است.
 
وی ادامه داد: 83 درصد نیازهای کشاورزی کشور در داخل تولید می‌شود امنیت غذایی در بسیاری کشورها به حاکمیت غذایی تبدیل شده است.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان افزود: 10 مؤلفه ابلاغی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاروزی عینیت دارد.
 
رجایی گفت: 12 درصد از عرصه کل کشور به حوزه کشاورزی اختصاص دارد یعنی از 165 میلیون هکتار، 20 میلیون هکتار به حوزه کشاورزی اختصاص داد اما دولت‌ها در این حوزه حمایت جدی ندارند.
 
وی با بیان اینکه کشاورزی ایران با چالش جدی مواجه است، افزود: بحران آب به شرایط اضطرار رسیده است و ضایعات کشاورزی بالا است بنابراین ساختار کشاورزی باید از مشکل محور بودن به استراتژی‌محور تغییر جهت دهد.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان افزود: گروه بنیاد به مدد مزیت رقابتی پایدار شاهد رشد اقتصادی پایدار است، امنیت غذایی در سیاست‌گذاری بنیاد جایگاه بالایی دارد، اهداف بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی شامل امنیت غذایی کشور، اشتغال پایدار، الگوی مناسب، توانمندسازی مردم و تولید محصولات ژنتیکی است.
 
رجایی ادامه داد:‌ این هلدینگ با 20 شرکت و 10 واحد تولیدی در 20 استان فعالیت جدی دارد و در سه حوزه دامپروری، کشاورزی و زراعت و باغبانی فعالیت داریم که 80 درصد کار ما را دامپروری تشکیل می‌دهد.
 
وی افزود: 100 هزار رأس دام داریم و بزرگ‌ترین گله خاورمیانه را در اختیار داریم که شامل 85 هزار رأس دام شیری، 12 هزار رأس دام سبک و 5 هزار رأس دام پرواری است.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان بیان کرد: در سال گذشته 775 هزار تن تولید انواع محصولات دامی و زراعی داشتیم و رشد اقتصادی 8.3 درصدی را در این حوزه محقق کردیم و برای امسال رشد اقتصادی 9 درصدی را هدفگذاری کردیم که در دو ماه ابتدایی امسال 9.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است.
 
* سرمایه‌گذاری 4400 میلیارد تومانی در حوزه دامپروری و کشاورزی
 
رجایی بیان کرد: ارزش کل سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در 7 سال گذشته 4400 میلیارد تومان بوده است که افزایش 55 درصدی تولید محصول اصلی را شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه 5 هزار هکتار اجرای سیستم‌های مدرن آبیاری را انجام دادیم، گفت: سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی و دامداری بنیاد مستضعفان در گروه کشاورزی در سال گذشته 651 میلیارد تومان بود که یک‌هزار و 290 میلیارد تومان امروز ارزش دارد.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان گفت: 5 پروژه دامپروری، 2 گلخانه و 2 طرح باغات سال گذشته بهره‌برداری شد که به افزایش 53 درصدی تولید و فروش نسبت به 98 منجر شد.
 
رجایی با بیان اینکه رشد سودآوری ما 41 درصد بوده است گفت:‌ برای سال جاری 770 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی پیش‌بینی کردیم، 17 پروژه جدید تعریف شده است.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان گفت: در گروه خود بازیافت آب را نهادینه کردیم دامداری‌هایی داریم که همه آب مصرفی آن بازیافت می‌شود و در سیکل شست‌وشوی واحد و یا آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: ضریب تبدیل یعنی مصرف ماده خشک به ازای تولید یک کیلوگرم شیر‌ در هلدینگ ما عدد 580 گرم ‌ است در حالی که در تولیدکنندگان دیگر این رقم بیش از 800 گرم است.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان با بیان اینکه باغات مادری بادام، گردو و میوه‌های هسته و دانه‌دار ایجاد کرده‌ایم گفت:‌کشت علوفه زمستانه که موجب کاهش مصرف آب در پیک گرمای تابستان می‌شود را نهادینه کرده ایم.
 
رجایی افزود: سرانه تولید شیر در هر رأس دام در گروه بنیاد 40 کیلوگرم است در حالی که این رقم در کشور 10کیلوگرم است.
 
وی افزود:‌ استفاده از پهپاد در مدیریت مزارع به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب به بافت خاک را در دستور کار قرار دادیم.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ا‌ضافه کرد: راندمان آبیاری در کشور زیر 50 درصد است اما ما اجرای سیستم آبیاری مدرن زیر سطحی را دنبال می‌کنیم.
 
وی افزود: در 4 استان کشور 4 باغ الگویی میوه‌های خشک ایجاد کرده‌ایم، در زنجان باغ گردوی‌ ارقام دیربرگ و دیرگل، سال گذشته افتتاح شد و در بلندمدت چشمه پیوندک‌های مورد نیاز برای باغات گردوی کشور را تأمین می‌کنیم.
 
* ‌آموزش‌های نوین دامپروری و کشاورزی توسط بنیاد در مناطق محروم
 
رجایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر حضور هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در مناطق محروم بابت اشتغال‌زایی گفت: در این حوزه دو کار جدی را در دستور کار قرار دادیم که یکی حضور در مناطق محروم و برگزاری کلاس‌های آموزشی و انتقال دانش در آن مناطق است.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد: همچنین دومین کار ما انتقال تکنولوژی محصول در کشور بین بهره‌برداران بزرگ و کوچک است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید راندمان را در کشاورزی بالا ببریم، اضافه کرد: 10 میلیون رأس دام سنگین داریم که 10 درصد شیر صنعتی کشور را تولید می‌کنند.
 
رجایی با تأکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی یعنی صادرات آب، گفت: ما نگاه چندانی به صادرات در هلدینگ خود نداریم.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد:‌ سال گذشته 700 هزار تن هندوانه صادر شد که 157 میلیون دلار عایدی داشت هر یک کیلو هندوانه حدود 500 لیتر آب مصرف می‌کند یعنی ما هر لیتر آب را به قیمت 10 تومان صادر کردیم.
 
* ارتقاء سطح پتانسیل ژنتیکی دام کشور را دنبال می‌کنیم
 
وی بیان کرد: ارتقاء سطح پتانسیل ژنتیکی دام کشور را نیز دنبال می‌کنیم، اصلاح نژادهایی در دام داشته‌ایم که همین دام تا 10 سال قبل 20 کیلو شیر می‌داد اما امروز 40کیلو شیر می‌دهد.
 
رجایی با بیان اینکه در کشور 17 میلیون رأس بز داریم، اظهار کرد: بنیاد برای سرعت‌ بخشیدن به توسعه اصلاح ژنتیکی تعدادی دام وارد کشور کرد؛ 1350 رأس دام را به مردم واگذار کردیم، 5 هزار رأس دام واردات داشتیم که به 9 هزار رأس دام رساندیم.در حال بومی‌سازی سنتز نژاد بزهای اسپانیایی (بز مورسیا‌) هستیم این بز نژاد شیری است، برای اولین بار هم یک نژاد آمیخته هولشتاین معرفی کردیم که نسبت به گوساله هولشتاین بازدهی مطلوبی دارد.
 
وی افزود: ما سالانه 10 میلیون تن ذرت، 4 میلیون تن کنجاله سویا، 5 میلیون تن جو و گندم و با احتساب برنج حدود 25 میلیون تن نهاده در کشور وارد می‌کنیم.
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد:‌در زنجیره تولید ما 27 هزار واحد گاوداری صنعتی ایجاد شد و کشور از نظر تولید شیر خودکفا شده است و در تولید گوشت هم حدود 15 درصد کسری داریم.
 
رجایی تأکید کرد: چاره‌ای نداریم جزء اینکه بهره‌وری در حوزه کشاورزی از 45 درصد به 90 درصد برسد و کشت فراسرزمینی داشته باشیم.
 
* کشت زمستانی علوفه را برای مقابله با کم‌آبی در دستور کار قرار دادیم
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اظهار داشت: گروه بنیاد با کشت زمستانی علوفه استفاده از بازیافت محصولات کشاورزی وابستگی را کاهش داد‌.
 
وی تأکید کرد: در حوزه مرغ هیچ فعالیتی نداریم و فقط در موضوع توسعه گلخانه‌ها دامداری و باغات و میوه‌های خشک تمرکز می‌کنیم.
 
* معرفی 3 رقم ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای تا پایان سال
 
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان اظهار کرد: تا پایان سال 2 تا 3 رقم ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای معرفی می‌کنیم.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی