دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

عرضه نهاده ها با قیمت آزاد عامل گرانی تخم مرغ است

دبیرکل کانون مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده های دامی مهمترین عامل گرانی تخم مرغ بوده است، گفت: روزانه ۱۰ هزار تن سویا و ۲۲ هزار تن ذرت در صنعت طیور کشور استفاده می شود و از آنجایی که امسال قیمت دانه های روغنی از ۲۷۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده روی قیمت تخم مرغ و گوشت اثر داشته است.
 
سیدفرزاد طلاکش با بیان اینکه سالیانه صنعت طیور، تقریبا یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سویا و بیش از ۵ میلیون تن ذرت نیاز دارد، اما در سال جاری به ویژه در ۹ ماهه نخست سال میزان واردات به شدت کم بود و افزایش واردات بعد از آن هم نمی تواند افزایش قیمت قبل را جبران کند.
 
او افزود: با وجود اینکه واردات کمتر شده بود، عرضه در بازار آزاد انجام می شد و در واقع عرضه نهاده ها در بازار آزاد به دلیل اینکه با قیمت بسیار بالایی انجام می شود عملا منجر به گرانی محصول می شود.
 
دلایل نابسامانی در بازار
دبیرکل کانون مرغ تخم گذار با بیان اینکه ذرت دولتی باید با قیمت ۱۶۵۰ تومان به ازای هر کیلو به دست مرغدار برسد گفت: طبق آمارها واردات ذرت به اندازه نیاز بازار بوده، اما به دلیل توزیع نادرست منجر به نابسامانی در بازار شده بود و بعد از آن با تغییرات سامانه توزیع وضعیت بازار هم بهتر شد.
 
او با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از قیمت تخم مرغ مربوط به هزینه نهاده ها است، اظهار کرد: وقتی بخش عمده از دان مورد نیاز مرغدارها از بازار آزاد تامین شود قیمت تمام شده تخم مرغ هم بالا می رود.
 
طلاکش با تاکید بر اینکه بخشی از نهاده هایی که با نرخ دولتی واردات شده در بازار توزیع نشده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در بازار وجود دارد برخی مرغداری ها که سن مرغ آنها بالا رفته تمایلی برای جایگزین کردن آنها ندارند.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی