دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

مصوبه استفاده از مراتع با اولویت دامداران کوچ‌رو از 15 تیر ماه اجرایی می‌شود

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سال گذشته پس از تماس‌های مکرر دامداران کشور به ویژه منطقه سمنان مبنی بر اینکه برخی نهادها و مردم اجازه استفاده از مراتع را به دامداران واقعی نمی‌دهند، خبرگزاری فارس پیگیری‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر و سازمان جنگل‌ها انجام داد و نتیجه این شد که وزیر جهاد کشاورزی وقت، دستوری برای تشکیل کمیته رسیدگی ایجاد کردند و سازمان امور عشایر و سازمان جنگل‌ها موظف شدند مسئله را پیگیری کنند.
 
امروز کرم‌علی قندالی رئیس سازمان عشایر کشور در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: شیوه‌نامه این مصوبه نهایی شده و پس از جلسه‌ با رئیس سازمان جنگل‌ها قرار است این مصوبه وارد مرحله اجرا شود. این مصوبه اولویت استفاده از مراتع را به دامداران واقعی خواهد داد و همه مواردی که در این شیوه در نظر گرفته شده به نفع دامداران است.
 
وی افزود: مسئله واضح‌تر این بود که تعدادی نهادهای دولتی و شبه دولتی مراتع زیادی را با بهانه‌های دامداری و اجرای دیگر پروژه‌ها قرق کرده بودند و به دامداران واقعی اجازه ورود نمی‌دادند. برخی از این نهادها حتی دامداری هم انجام نمی‌دادند و یا سطح بسیار کوچکی نیاز داشتند و نیازی به این میزان مراتع برای پوشش فعالیت آنها وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: البته با توجه به قانون چند دهه اخیر تعدادی از روستائیان هم تملک مراتع زیادی را به عهده گرفته بودند در حالی که اکنون دامداری نمی‌کردند، اما بخش زیادی از مراتع را قرق کرده بودند. 
 
قندالی اضافه کرد: مسئله سوم اینکه روستاها معمولا یک منطقه حریم دارند و به روستاهای دیگر اجازه ورود به آن منطقه را نمی‌دهند و همه اینها باعث شده بود دامداران برخی مناطق کشور به ویژه منطقه سمنان با مشکل مواجه شوند.
 
 رئیس سازمان عشایر ایران تاکید کرد: پس از جلسه مشترک با رئیس سازمان جنگل‌ها این مصوبه از 15 تیر ماه اجرایی می‌شود و استفاده از مراتع صرفا برای دامداران واقعی خواهد بود.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی