دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

ملکه‌ زنبور خارجی قاچاقی به ایران وارد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهزاد بانکی‌پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زنبور عسل، گفت: ملکه‌های اصلاح‌شده زنبورعسل در کشور بهره‌وری مناسبی ندارند و باید اصلاح شوند و یا از خارج وارد شوند. 

وی افزود: در سالهای گذشته ملکه‌های خارجی از کشورهای ایتالیا، چین و آلمان به صورت قاچاق به ایران می‌آیند و این نگرانی را ایجاد کرده که بیماری در کلونی‌های زنبورعسل بیشتر شود. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه مانعی سر راه اصلاح ملکه‌ها در داخل کشور وجود دارد، گفت: نخست اینکه زمان‌بر است و بعضی موقع تا بیست سال طول می‌کشد. دوم اینکه اعتبارات کافی برای اصلاح ملکه‌ها داده نمی‌شود.

بانکی‌پور افزود: دولت باید تصمیم بگیرد یا برای اصلاح ملکه‌ها بودجه دراختیار قرار دهد و یا تصمیم به واردات کند، اما ادامه قاچاق به نفع کشور نیست. 

این مسئول همچنین گفت: زنبورداران کشور طبقه‌بندی نشده‌اند و حمایت‌ها از آنها نیز شفاف نیست. برخی چندین نسل کارشان زنبورداری است و برخی در کنار سایر کارهایشان چند کلونی زنبور دارند و حمایت از آنها باید مرزبندی شود. 

بانکی‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه موانعی سر صادرات عسل در کشور وجود دارد، گفت: به دلیل نبودن استاندارد باقیمانده‌های دارویی و سموم در سالهای گذشته، صادرات موفقی نداشتیم و این مسئله بزرگترین چالش در کشور بود. اما قرار شده سازمان دامپزشکی کشور مدیریت باقیمانده‌ها را اجرایی کند. 

وی در ادامه، تحریم‌ها و نبودن سرمایه‌گذاری در ایجاد تیم‌های تخصصی برای بازاریابی و صادرات را نیز مانع دیگر صادرات عسل عنوان کرد.

* سند ملی ارتقای کیفیت عسل ایران تدوین می‌شود

به گفته بانکی‌پور، سند ملی ارتقای کیفیت عسل ایران تدوین می‌شود و در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملل متحد همکاری داشته‌اند. 

بانکی‌پور گفت:‌ برنامه صندوق این است که از تک‌محصولی خارج شویم ودر سالهای گذشته روی تولید ژل رؤیان، تولید زهر زنبور کارهای ویژه‌ای انجام شده و به زودی دانش استحصال ماده مؤثره زهر زنبور توسط مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی رونمایی می‌شود. 

وی تأکید کرد: در دانش استحصال ماده مؤثره زهر زنبور، سازمان ملل متحد نیز همکاری داشته است. 

به گفته بانکی‌پور، بنیاد بهره‌وری تولید عسل نیز سال گذشته تأسیس شده و در آینده با استفاده از دانش‌های نوین، بهره‌وری و تولید عسل در کشور افزایش خواهد یافت.

برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی