دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

انعقاد قرارداد مشارکت توسعه دانش پرورش شتر در کشور

معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته ها ی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از انعقاد قرارداد مشارکت سه جانبه تکمیل و توسعه ۲ دانش فنی در زمینه بهبود و توسعه پرورش شتر کشور خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به نقل از خبرگزاری ایرنا: دکتر محمدحسین بنابازی در این خصوص افزود: این قرارداد ما بین موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و شرکت گسترش توسعه گری پردیس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی منعقد شده است.
 
وی بیان داشت: با انعقاد این قرارداد دانش‌های فنی انتخاب ژنومی شتر نر برتر (به عنوان ماده ژنتیکی برتر) و سیستم همیار شتردار (اپلیکیشن رایگان ساربانیار) به اشتراک گذاشته شد و تجاری سازی شد.
 
بنابازی  اظهار داشت: فناوری ژنومی یک فناوری جدید است که به دلیل هزینه بالایی که دارد از آن استقبال زیادی نمی شود ولی مرکز تحقیقات یزد درصدد است تا این فناوری را برای شترها پیاده کند و شترها را بر اساس خصوصیات ژنومی ارزیابی می کند تا ژنوم های برتر نر سه ساله را بتوانند پرورش دهند.
 
وی گفت: به دلیل استقبال و فوایدی که گوشت شتر دارد، پرورش دهندگان این دام با توسعه پرورش نژادهای برتر با ارزش افزوده بالایی مواجه خواهند شد.
 
بنابازی افزود: دانش فنی فناوری ژنومی در موسسه تولید و اکنون با انعقاد این قرارداد سه جانبه به تجاری سازی این دانش فنی اقدام کرده ایم.
 
شترها از خطرهای طبیعی و انسانی حفظ می شوند
 
معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته ها موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص توسعه سیستم همیار شتردار نیز گفت: این سیستم با عنوان اپلیکیشن «ساربان یار» طراحی و تولید شده است.
 
وی افزود: شتردارها (ساربان ها) می توانند این اپلیکیشن را به صورت رایگان بر روی تلفن های همراه خود نصب کنند که با نصب این اپلیکیشن ضمن اینکه یکسری اطلاعات گله های خود را در این برنامه وارد می کنند یک سری امکانات نیز دریافت می کنند.
 
بنابازی ادامه داد: شتردارها بایستی در این اپلیکیشن اطلاعاتی همچون تعداد دام های موجود در گله و مکان استقرار گله را وارد می کنند و به دنبال آن خدماتی همچون تخمین وزن شتر و همچنین جلوگیری از ورود شترها در اماکن پرخطر را دریافت می کنند.
 
وی گفت: شتردارها نمی توانند شترهای گله خود را وزن کنند و تقریبا کاری غیرممکن است ولی در این اپلیکیشن و با هوش مصنوعی و با استفاده از عکس ارسالی شتر می توانند وزن را تخمین بزنند.
 
ایشان افزود: همچنین با کمربندی که قیمت زیادی ندارد و به دور شتر می بندند می توانند سیگنال ها و آلارم هایی از شتر در خصوص موقعیت جغرافیاییش دریافت کرده و از یک سری تصادفات شتر در جاده ها و ریل های راه آهن جلوگیری کنند به طوری که فوری از محل استقرار شتر آگاه شده و می توانند شترها را از آن منطقه دور کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: در این اپلیکیشن همچنین تعدادی جزوه های آموزشی و ترویجی در خصوص پرورش شتر، آشنایی با بیماری های شتر و درمان آن بارگذاری و در اختیار شترداران قرار می گیرد.
 
 شترها دام آینده ایران هستند
 
بنابازی به مزایای پرورش شتر و توسعه این صنعت اشاره کرد و گفت: شتر شاید تنها دامی باشد که بسیار کم توقع بوده و دامی کم آب بر است که با توجه به بحران آب و خشکسالی های پیش روی کشور، اگر سرمایه گذاری خوبی بر روی آن صورت گیرد به عنوان «دام آینده» کشور است.
 
وی افزود: بر خلاف آنچه که گفته می شود شترها هیچ آسیبی به مراتع نمی زنند و دامی است که با طبیعت و مرتع هماهنگ می باشد و باعث احیای مراتع می شود.
 
وی اظهار داشت: بعضی از شتردارها درصدد هستند تا برای تجدید و احیای مراتع اقدام به کشت دستی خارشتر در مراتع کنند.
 
وی به وضعیت پرورش شتر در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲ توده شتر وجود دارد که یکی ۲ کوهانه بوده که در خطر انقراض هستند و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از آن در کشور وجود دارد و دیگری شترهای تک کوهانه هستند که جمعیت آن در کشور به ۱۴۰ هزار نفر می رسد.
 
بنابازی بیان داشت: توده های شتر موجود در ایران بیشتر از نژاد گوشتی است و فقط نژاد شترهای شیری در استان گلستان وجود دارد و برای دستیابی به شیر شتر، این نژاد را از پاکستان وارد می کنند که در هر روز بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر با قیمتی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان تولید دارد.
 
وی با بیان اینکه در صورتیکه به محصولات جانبی و فرآوری فراورده های شتر بیشتر توجه شود، با ارزش افزوده بالایی مواجه خواهیم بود، افزود: محصولاتی همچون هر کیلوگرم شیرخشک شتر قیمتی بالغ بر ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت دارد ضمن اینکه روغن کوهان، گوشت، شیر، دوغ و کشک شتر نیز با مزایایی که دارد بازار خوبی خواهد داشت.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی