دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

قیمت مناسب گوشت 70 هزار تومان است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کرمعلی قندالی رئیس سازمان عشایر ایران امروز در نشست خبری با بیان اینکه قیمت گوشت شقه در بازار 70 هزار تومان و دام زنده 35 هزار تومان مناسب است، گفت: با چنین قیمتی تولید کننده ضرر نخواهد کرد. 
 
وی در حقیقت غیرمستقیم به گرانی قیمت گوشت در بازار اشاره کرد زیرا در حال حاضر قیمت گوشت گوساله در بازار از 87 هزار تومان تا صد هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی بیش از صد هزار تومان است.
 
رئیس سازمان عشایر ایران همچنین گفت‌:‌ تولید دام سبک در بین جامعه عشایری بسیار زیاد است وحتی ما نیم نگاهی هم به صادرات داریم به طوری که مصوب شده است 5 هزار تن ذخیره استراتژیک گوشت کشور از تولید دام سبک داخل تامین شود.
 
قندالی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا واقعا تولید دام در استان‌ها به اندازه‌ای است که به گفته دامداران مازاد تولید وجود دارد،گفت: تولید دام سنگین در استان‌ها رشد بیشتری دارد و به ویژه پس از شیوع بیماری کووید 19 و بسته شدن رستوران‌ها میزان مصرف کاهش یافته و به همین دلیل عرضه نسبت به تقاضا بالا رفته است.
 
خبرنگار فارس پرسید پس با توجه به این عرضه فراوان چرا قیمت در بازار کاهش نمی‌یابد، وی پاسخ داد: قمیت نسبت قبل کاهش یافته است و از کیلویی 120 هزار تومان به قیمت فعلی رسیده است.
 
رئیس سازمان عشایر ایران تاکید کرد: از نظر ما قیمت گوشت گوسفندی شقه کیلویی 70 هزار تومان مناسب است و همین الان هم گوشت کیلویی 78 هزار تومان نیاز باشد آماده تحویل هستیم.
 
صحبت‌های این مسئول ظاهرا معطوف به عرضه گوشت در استان‌ها و جامعه عشایری بود که قطعا به دست همه مصرف کنندگان نمی‌رسد.
 
* بهره‌وری 33 درصدی جامعه عشایر در استفاده از خوراک دام
 
قندالی گفت: بهره‌وری خوراک دام در جامعه عشایر با بکارگیری زنجیره گوشت قرمز 33 درصد رشد کرده است.
 
وی گفت: پیش از این برای افزایش یک کیلوگرم دام زنده 9 کیلوگرم علوفه مصرف می‌شد که این رقم اکنون به 6 کیلوگرم رسیده است که معادل 33 درصد افزایش بهره‌وری در نهاده‌های دامی است.
 
رئیس سازمان عشایر ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که اگر افزایش  33 درصدی بهره‌وری در نهاده‌های دامی صورت بگیرد انقلاب بزرگی در این صنعت اتفاق افتاده چرا که 70 درصد خوراک دام و طیور ما وارداتی است و 70 درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به خوراک است، حال این افزایش چگونه صورت گرفته است،‌گفت: طی برنامه‌ای میزان استفاده از کنستانتره به جای علوفه خام را به حداکثر رساندیم ضمن آنکه با بکارگیری کارشناسان مجرب در کارخانه‌ها فرمول‌هایی را از بره شیری گرفته تا دام پرواری با تولید 8 نوع  کنستانتره تعریف کردیم که همه اینها منجر به افزایش تولید به ازای مصرف خوراک شد.
 
قندالی افزود: حدود 20 تا 30 درصد علوفه خام جو بدون هضم از بدن حیوان خارج می‌شود و با تبدیل آن به کنستانتره  از پرت خوراک جلوگیری شده و تاثیر آن بر افزایش وزن دام بیشتر می‌شود.
 
وی گفت: سال 94 به میزان 10 هزار تن کنستانتره در دام جامعه عشایری مصرف شده که اکنون این رقم به 180 هزار تن رسیده است.
 
رئیس سازمان عشایر ایران تاکید کرد: با این اقدامات دوره پروار را هم به 5 ماه کاهش دادیم که در مجموع این دو روش باعث جلوگیری از خروج 2 هزار میلیارد تومان ارز از کشور می‌شود.
 
*رشد 20 درصدی تولید گوشت در سال جاری
 
قندالی با بیان اینکه وضعیت مراتع و علوفه امسال به لطف بارندگی بهتر شده است،‌گفت:‌پیش‌بینی می‌کنیم تولید گوشت امسال 15 تا 20 درصد افزایش یابد.
 
وی گفت:‌امسال پیش‌بینی می‌شود 190 هزار تن گوشت در جامعه عشایر تولید شود که بررسی آن نشان می‌دهد از سال 94 سالانه 10 هزار تن به این تولید اضافه شده است.
 
* اعتبار 1500 میلیارد تومانی برای اجرای زنجیره گوشت و افزایش بهره‌وری نهاده‌های دامی 
 
رئیس سازمان عشایر ایران اظهار داشت: هزار میلیارد تومان از سال 94 تاکنون از محل صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی زنجیره گوشت در تولیدات جامعه عشایری اختصاص یافته که 45 درصد آن در سال 98 بوده است. همچنین 500 میلیارد تومان هم از محل مدیریت بحران به تشکل‌ها پرداخت شده که در راستای راه‌اندازی زنجیره گوشت قرمز و افزایش بهره‌وری نهاده‌ها فعالیت کنند.
 
* 25 هزار خانوار عشایری از آب شرب برخوردار شد
 
قندالی با بیان اینکه به اذن رهبری 18 میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای تامین آب و شبکه در جامعه عشایری اختصاص یافته است، گفت: رقم ریالی آن معادل 253 میلیارد تومان بود که 413 پروژه در کشور اجرایی شد. تا پایان سال 98 حدود 90 درصد پروژه‌ها به بهره‌برداری رسید و 17 هزار خانوار از آب شرب و سالم بهره‌مند شدند. قرار است امسال هم 135 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها و آب رسانی به 8 هزار خانوار تخصیص یابد که در مجموع 25 هزار خانوار طی دو سال از آب سالم برخوردار می‌شوند.
 
وی گفت:‌شاخص برخورداری جامعه عشایر از آب با 13 درصد افزایش طی دو سال گذشته از 50 به 63 درصد رسیده است.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی