دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

معرفی ماهی «سوکلا» برای نخستین بار برای پرورش در دریا

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به پروژه نگهداری و مولد سازی ماهی سوکلا به منظور تکثیر و تولید لارو و بچه ماهی جهت معرفی به قفس های پرورشی، گفت: این پروژه توسط محققان علوم شیلاتی در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، در حال اجرا است که نتایج آن می تواند اثربخشی قابل توجهی در جهش تولید داشته باشد.

محمود حافظیه، افزود: بر طبق آخرین آمار منتشر شده، ایران چهارمین کشور در صید این گونه ماهی بوده ولی متاسفانه تاکنون اقدام عملی برای تکثیر و نگهداری این ماهی در شرایط اسارت انجام نگرفته بود.

وی ادامه داد: میزان پرورش این ماهی براساس آمار منتشر شده توسط سازمان خوارو بار جهانی در سال 2016، حدود 43 هزار تن در سال بوده که سهم ایران متاسفانه صفر می باشد.

حافظیه معتقد است: این گونه ماهی دارای رشد بسیار سریعی در محیط های محصور بوده و نسبت به شرایط محیطی کاملا سازگار می باشد؛ به طوری که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ماهیان غیر بومی معرفی شده همچون «سی باس» آسیایی در قفس های پرورش ماهی باشد. از طرفی در کشور ما صنعت پرورش ماهی در قفس در تأمین بچه ماهی به طور کامل به خارج وابسته بوده که با صرف هزینه های زیاد توسط بخش خصوصی وارد کشور می شود.

به گفته این مقام مسئول، از مولفه های مهم پرورش ماهی در قفس با رویکرد ماهیان بومی خلیج فارس، ارزش غذایی بالا و مناسب بودن با ذائقه ساحل نشینان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. علاوه بر آن، دردسترس بودن مولدین جهت عملیات تکثیر و پرورش لارو سالانه، تراکم پذیری، رشد سریع و گوشت لذیذ و قیمت بالای ماهی سوکلا و نیاز جامعه صیادی و اهتمام به بازسازی ذخیره در خلیج فارس از دیگر عوامل انتخاب این ماهی برای پرورش ماهی در قفس به شمار می رود.

حافظیه، عنوان کرد: با به دست آوردن تکنیک مولد سازی و تکثیر و پرورش لارو و بچه ماهی سوکلا، و عرضه آن به پرورش دهندگان ماهی در قفس، از خروج ارز جلوگیری کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با اقدام تولید انبوه بچه ماهی سوکلا در امر اشتغال زایی در نوار ساحلی، اقدام شایسته ای در سال جهش تولید انجام خواهد گرفت. همچنین با انجام این پروژه می توان به بازسازی ذخایر ماهی سوکلا در خلیج فارس نیز کمک کرد. ضمن اینکه با موفقیت در این پروژه، دانش فنی آن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی