دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

خودکفایی ۹۰ درصدی کشور در تولید تجهیزات پرورش ماهی در دریا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، نبی الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با حضور در استان یزد، در مراسم بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس، اظهار کرد: سرمایه گذاری های دولت تدبیر و امید در حوزه های شیلاتی باعث رشد چشمگیر این حوزه شده است.
 
وی افزود: میانگین سرمایه گذاری سالانه صورت گرفته در حوزه شیلات از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲، به سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده که افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه اسکله های صیادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ بندر و ۱۲۰ مرکز تخلیه صید در کشور وجود دارد که در این دوره ۸ ساله نزدیک به ۴۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ترمیم و ایجاد اسکله های صیادی صورت گرفته است و امروز ۲ نمونه از این اسکله ها به مرزبانان جنوب کشور در شهرستان های آبادان و کنارک تحویل داده می شود.
 
وی در رابطه با پروژه پرورش ماهی در دریا گفت: در زمینه تجهیزات پرورش ماهی در دریا وابستگی کامل به واردات داشتیم که از سال گذشته تا ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم و تجهیزات بومی پرورش ماهی، در دریا مستقر شده و در حال تولید ماهی هستند که باعث کاهش نیاز به تامین ارز برای واردات تجهیزات شده است.
 
خون میرزایی با بیان این که پروژه شاخص امروز پرورش ماهی تیلاپیا است، عنوان کرد: پرورش تیلاپیا با روش نوین و بومی با تلاش های محققین در مراکز تحقیقات شیلاتی رقم خورده است.
 
وی افزود: گونه های تیلاپیای پرورشی در بیش از ۱۳۰ کشور و بیش از ۳۲ کشور در منطقه در حال پرورش است و بیش از ۶میلیون تن در جهان تولید می شود، همچنین دومین گونه پرورشی در دنیا پس از کپور ماهیان است.
 
رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با ویژگی های این پروژه گفت: در تولید این ماهی، پسآب تولیدی که یکی از نگرانی های فعالیت های کشاورزی است به سمت صفر می رود و استفاده حداکثری از منابع آب صورت می گیرد و آب با چندین بار بازچرخانی و تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی افزود: در این روش زیست فناورانه، میکرو ارگانیزم ها در محیط پرورش ماهی استقرار دارند و ضایعات پرورش ماهی به مصرف میکروارگانیزم ها می رسد و این میکروارگانیزم ها غذای ماهی را تامین می کنند و همزیستی سالمی را ایجاد می کنند.
 
خون میرزایی از تلاش های مهندس حجتی و دکتر کلانتری برای ایجاد زیرساخت های تولید این نوع ماهی و حمایت های دکتر خاوازی برای تولید این ماهی تشکر کرد.
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی