دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی کلید خورد

 مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌ها از اجرای طرح پرورش مرغ بومی خانگی در تعاونی‌های روستایی به ویژه تعاونی روستایی زنان تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد.
 
به گزارش روز یکشنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « محسن تواضع» افزود: در سال های اخیر تلاش های جهاد کشاورزی به منظور حفظ نژادهای بومی از طریق اصلاحات ژنتیکی، فناوری تولید جوجه های بومی و تخم مرغ‌های نطفه دار محلی، کمک های زیادی به اشتغالزایی، بهبود اقتصاد و تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه داشته است.
 
وی با بیان این مطلب که این امر سبب علاقمندی کارآفرینان زیادی به منظور پرورش جوجه و مرغ بومی شده و دسترسی به یک درآمدی قابل قبول را فراهم کرده است افزود: در این میان شرکت‌های تعاونی روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (به ویژه اعضای شرکت تعاونی روستایی زنان) با دارا بودن امکانات و زیر ساخت‌های لازم، جامعه هدف ما برای اجرای این طرح را تشکیل می دهند.
 
تواضع در ادامه تصریح کرد: در این راستا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طرح پرورش مرغ بومی را در سطح شرکت تعاونی روستایی زنان با دارا بودن ۳۴۲ شرکت تعاونی روستایی زنان و حدود ۶۰ هزار عضو فعال را در دستور کار قرار داده و ضمن تعیین مجری، اجرای کامل طرح فوق را در شش ماه اول سال جاری خواستار شد.
 
مدیر کل دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی ها گفت: در این طرح از جوجه‌های واکسینه شده ۳ الی ۴ هفته پولت (نیمچه) بومی محلی که متحمل به شرایط اقلیمی و بیماری ها بوده جهت پرورش بمدت (حداکثر ۱۶ هفته) در فضاهای مشخص شده شرکت های تعاونی روستایی تحت پوشش و نظارت(به ویژه شرکت تعاونی زنان روستایی) نگهداری و تغذیه می شوند و پس از طی دوره پرورش و رسیدن به وزن مطلوب جهت عرضه به صورت زنده در بازارهای محلی هر منطقه، شهرستان و استان ارسال می شوند.
 
تواضع با اشاره به نتایج این فعالیت ها خاطرنشان کرد: حسب گزارش های دریافتی از استان های فارس، سمنان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان و اردبیل اجرای طرح فوق به منظور تامین و پرورش حداقل ۳۰ هزار قطعه در ماه های جاری در دستور کار قرار دارد.
 
به گزارش ایرنا،  براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار،  قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان و  گوشت مرغ آماده مصرف ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.  
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی