دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

قیمت واقعی شیرخام بیش از ۲۹۰۰ تومان است

« سعید سلطانی سروستانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه اکنون نهاده‌های دامی با قیمت‌های مصوب در بازار همچنان کمیاب است، افزود: دامداران هر کیلوگرم جو را در بازار با قیمت دو هزار و ۲۰۰ تومان، ذرت را دو هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا را پنج هزار تومان خریداری می‌کنند که در قیمت تمام شده محصول موثر است.
 
به گفته وی، درحالیکه نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم ذرت در بنادر یک هزار و ۵۰۰ تومان، جو در  یک هزار و ۳۵۰ تومان و کنجاله سویا دو هزارو ۴۵۰ تومان است که با احتساب هزینه حمل و نقل و انبارداری باید با قیمت های هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان، جو یک هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا دو هزار و ۷۰۰ تومان در استان‌ها تحویل داده شود.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیرخام پایینتر از قیمت سال گذشته دو هزار و ۳۹۰ تومان خریداری می‌شود؛ این در حالیست که سه ماه زمان میبرد تا پول دامدار به دستش برسد.
 
متوسط سرانه مصرف شیر در ایران ۱۲۰ کیلوگرم است
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: طبق آمار جمعیتی و میزان تولید ۱۱ میلیون تنی شیر، متوسط سرانه مصرف این محصول در کشور ۱۲۰ کیلوگرم است.
 
وی افزود: برخی بدون اطلاع از آمار و ارقام تولید، میزان سرانه مصرف را بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم می دانند در حالی که اگر سرانه مصرف این میزان باشد یعنی سالانه حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود.
 
سلطانی اظهار داشت: در حالیکه طبق آمار تولید دریافتی کارخانجات صنعتی شیر بیش از ۶ میلیون تن و مابقی به مصرف لبنیات‌های سنتی و خودمصرفی در روستاها می رسد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: براساس آمار تولید ۱۱ میلیون تن تولید شیرخام در سال ۹۸ مشخص است که متوسط سرانه مصرف شیرخام کشور برای هر ایرانی حدود ۱۲۰ کیلوگرم است که باید این رقم افزایش پیدا کند.
 
وی درباره وضعیت تولید علوفه و شیرخام در سالجاری گفت: در سالهای گذشته به دلیل کمبود بارندگی ها با مشکل کمبود علوفه و در نهایت حذف دام های شیری روبرو بودیم اما در سه تا چهار سال اخیر به دلیل بارندگی های مناسب و تولید علوفه دامی این مشکل برطرف شده و روند تولید رو به رشد است.
 
سلطانی اضافه کرد: در صورت بالا بودن قیمت شیرخام، دامدار می توند دامهایش را برای حتی ۶ زایش و دوره های شیری بیشتر نگهداری کند اما اگر قیمت شیرخام پایین باشد هر دام را بعد از دو تا سه زایش حذف می کنند زیرا صرفه اقتصادی ندارد.
 
وی ادامه داد: درحالی که گاوهایی که در سن پایین حذف می شوند گاوهای مولدی هستند که می توانند دو زایش و دو دوره شیردهی بیشتر داشته باشند.
 
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه خردادماه سال ۹۸ ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم شیرخام با چربی ٣.٢ درصد دو هزار و ۳۹۰ تومان درب دامداری تعیین شده بود و به ازای هر یک دهم چربی (مثبت یا منفی) ٣٦ تومان به قیمت شیر اضافه یا از آن کم می‌شد.
 
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی