دامنا|شبکه خبری ترویجی دامپروری وعلوم دامی ایران
ویژه های خبری
دامنا

معرفی سیلاژ خوراک کامل دام بر پایه تفاله پرتقال در روز مزرعه

سیلاژ خوراک کامل دام بر پایه تفاله پرتقال در ایستگاه ملی تحقیقات گاودشت طی برگزاری روز مزرعه توسط کارشناسان موسسه تحقیقات علوم دامی کشور معرفی شد.  
به گزارش پایگاه خبری دامپروری ایران (دامنا) به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور: به منظور انتقال یافته های تحقیقاتی بهره برداران و دامداران و کارشناسان پهنه ،روز مزرعه با نام "معرفی سیلاژ خوراک کامل دام بر پایه تفاله پرتقال " در تاریخ 9 تیرماه سال جاری در ایستگاه ملی تحقیقات گاودشت برگزار شد.
این رویداد با حضور دکتر فضایلی و دکتر پاپی ومهندس توکلی از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور،دکتر طاهری مدیر اداره ترویج استان مازندران، خانم مهندس نوروزی نماینده معاونت تولیدات دامی استان مازندران، حجت الاسلام حاجی پور نماینده ولی فقیه در مراکز تحقیقاتی و آموزشی استان مازندران، وبا شرکت بیش از 150 تن ازکارشناسان پهنه وبهره برداران منطقه برگزار شد.
در این مراسم دکتر فضایلی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشورو از مجریان این طرح،در خصوص استفاده بهینه از تفاله مرکبات در تغذیه دام سخنانی بیان کرد وبه پرسش های شرکت کنندگان پاسخ گفت .
ایشان دربخشی از سخنان خود اظهار داشت:ایران از كشورهاي عمده تولید کننده مرکبات است. توليد سالانه محصول مرکبات دركشور بالاتر از چهارميليون تن است که هر ساله بخش قابل توجهی از آن ضایع می شود، بخشی نیز در کارخانه ها آبگیری می شود که نیمی ازمیوه به صورت تفاله به جای می ماند.
وی یادآور شد: تفاله پرتقال تولیدی در کارخانه های شمال کشور بیش از 85 درصد رطوبت دارد که برای ماندگاری باید خشک و یا سیلو شود. با توجه رطوبت بسیار بالا، خشک کردن آن هزینه زیادی دارد ازسوی دیگر خشک کردن سبب کاهش ارزش غذایی آن می شود پس برای نگهداری طولانی مدت و مصرف تدریجی می توان این تفاله ها را مانند سایر علوفه ها سیلو نمود بنابراین وقتی در شرایط بی هوازی سیلو شود، قابلیت ماندگاری مناسبی دارد و مواد مغذی آن بهتر حفظ می شود
دکتر فضایلی خاطر نشان کرد: با استفاده از افزودنی ها می توان سیلاژی با 35 تا 40 درصد ماده خشک به صورت جیره کامل تولید نمود که احتیاجات غذایی دام های داشتی (به غیر از گاوهای شیرده پرتولید) و پرواری را تأمین کند.
ایشان تاکید کرد:نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که استفاده از تفاله پرتقال سیلو شده در جیره غذایی دام های داشتی و پرواری نتایج مطلوبی داشته است. 
در ادامه این رویداد، دکتر طاهری مدیر اداره ترویج استان مازندران در مورد نقش یافته های تحقیقاتی درافزایش تولیدات دامپروری و درآمد دامداران مطالبی بیان کرد و دستاوردهای مهم تحقیقاتی ایستگاه گاودشت از سوی مهندس آهنگری رئیس این ایستگاه معرفی گردید.
سپس در خصوص اهمیت کشاورزی و دامپروری در اسلام و نقش آن در کشورتوسط حجت الاسلام حاجی پورمطالبی بیان شد و آقای هاشمی یکی ازتولید کنندگان و دامداران منطقه به معرفی فن آوری تولید سیلاژ تفاله مرکبات پرداخت.
درپایان این رویداد ،بازدید از سیلو و طرح تحقیقاتی در مزرعه انجام شد ودکتر پاپی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و از مجریان این طرح ، توضیحاتی به شرکت کنندگان ارائه دادو به پرسش های آنان پاسخ گفت.
 
برگزیده
  1. آخرین ویدئوها
  2. آخرین تصاویر خبری

سازمان ها | خبری | اقتصادی | نیازمندی ها | علمی